Соціалізація дітей, які потребують особливої уваги.
Учасники проекту:
1. Діти, які потребують особливої уваги (учні 3-11 класів);
2. Класні керівники;
3. Учителі-предметники закладу освіти;
4. Психолог;
5. Батьки;
6. Учнівське самоврядування;
7. Дільничий (кримінальна міліція);
8. Громадські організації (Центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; Центр планування сім’ї; Служби у справах неповнолітніх Деснянської та Новозаводської районних у місті Чернігові рад).
Життєве кредо:
Все, що не робиться – завжди робиться у сподіванні на краще майбутнє та на благо людям.
Мета проекту: Створити умови, необхідні для нормального та багатостороннього розвитку дітей, які потребують особливої уваги, попередження подальшої дезадаптованої поведінки учнів, анулювати шкоду, яку вони завдають собі та оточуючим.
Завдання:
1. Налагодження контактів з вихованцями, пробудження у них бажання змінитися.
2. Створення необхідних умов для гармонійного та всебічного розвитку дітей, які потребують особливої уваги як у школі , так і за її межами (в сім’ї).
3. Формування в учнів позитивних якостей, підвищення моральної культури.
4. Навчити здобувачів освіти розпізнавати небезпечні для них ситуації (ті, які адресовані до більш вразливих місць).
5. Формування в учнів здібностей об’єктивно оцінювати небезпечні для них ситуації (уміння виділяти головні проблеми та другорядні).
6. Розширити діапазон можливих способів поведінки підлітків у важких для них ситуаціях.
7. Налагодити взаємовідносини між дітьми даної категорії та педагогічним колективом, однолітками.
8. Ліквідувати створені у розвитку особистості підлітка негативні риси та якості, нормалізувати їхню навчальну та соціальнозначущу діяльність, поведінку та відносини, які проявляються в процесі діяльності учнів.
9. Організувати позитивно спрямовану діяльність учнів (блокування негативізму та фіксація уваги на позитивному) – дати дитині показати себе з позитивної сторони.
10. Систематичний контроль за засвоєнням норм поведінки підлітків, своєчасна оцінка досягнутих успіхів, доброзичлива допомога у подоланні недоліків.
11. Профілактика шкідливих звичок, направлення учнів на здоровий спосіб життя.
Шляхи та засоби досягнення мети:
1. Діагностичний етап.
2. Організаційний етап.
3. Практичний етап.
4. Підбиття підсумків.
1. Діагностичний етап:
1.1. Виявлення дітей, які потребують особливої уваги (надання інформації класними керівниками – поновлення бази даних на протязі всього навчального року; спостереження за дітьми, які можуть потрапити до групи ризику).
1.2. Об’єктивно оцінюється ситуація, в якій знаходиться дитина (проводиться акт обстеження житлово-побутових умов проживання учнів, аналіз взаємовідносин у сім’ї, з вчителями-предметниками, класним колективом, компанією, з якою часто спілкується учень у вільний від школи час.
1.3. Виявлення інтересів підлітків, життєвих цілей, характеру.
2. Організаційний етап:
2.1. На базі діагностичних даних розробляються плани дій щодо роботи з дітьми, які потребують особливої уваги з урахуванням особистості кожного, їхніх інтересів, життєвих цілей, йде обговорення моделей роботи з учнями та впровадження їх в дію.
2.2. Ставляться прогнози (прогностична функція дозволяє на основі визначених завдань розробляти програму роботи зі здобувачами освіти і прогнозувати поетапні зміни у процесі соціального розвитку підлітка та кінцевий результат соціально-педагогічної роботи).
2.3. Проектування процесу соціально-педагогічної діяльності з учнями, внесення змін в роботу, якщо це потрібно, надання необхідних управлінських рішень для адміністрації стосовно своїх підопічних.
3. Практичний етап:
3.1. Постійне спостереження за дітьми, які потребують особливої уваги ( поведінка на уроках, під час перерв, взаємовідносини з класним колективом).
3.2. Бесіди з класним керівником та вчителями-предметниками щодо успішності учнів даної категорії.
3.3. Супровід сімей (постійно підтримувати зв’язки з батьками учнів, знаходити шляхи подолання негативізму в підлітків за допомогою тісного спілкування в сім’ї, підтримка з боку батьків, уміння рідних враховувати думку своїх дітей, розмови з ними на різні теми).
3.4. Бесіди з здобувачами освіти за різною тематикою: моральні цінності, норми поведінки, взаємовідносини з однокласниками, вчителями, батьками, з протилежною статтю, профорієнтація, тощо.
3.5. Розмови з психологом закладу освіти за тематикою, яка цікавить дітей даної категорії, психологічна допомога, бесіди з самоуправлінням.
3.6. Залучення дезадаптованих дітей до позитивно спрямованої діяльності ( враховуються здібності та життєві інтереси кожного підлітка), підвищення самооцінки.
3.7. У разі необхідності надаються необхідні послуги спеціалістів громадських організацій (Центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; Центр планування сім’ї; Служби у справах неповнолітніх Деснянської та Новозаводської районних у місті Чернігові рад).
3.8. Проведення профілактичної роботи (з урахуванням вікових особливостей) за темами:
1. Профілактика тютюнопаління (лекції-бесіди з використанням відео) – учні 7-9 класів.
2. Профілактика наркоманії (лекції-бесіди з використанням відео): розглядаються основні моменти – що відносять до наркотичних речовин? Як наркотики впливають на організм людини? Статистичні дані – учні 9-10 класів.
3. Профілактика ВІЛ/СНІДу ( лекції-бесіди з використанням відео): основні питання – що таке ВІЛ? Що таке СНІД? Шляхи зараження. Вплив на організм людини. Як вберегтися від хвороби – учні 9-11 класи.
4. Статеве виховання:
“Коли дівчинка стає дорослою” - бесіда з використанням відео для дівчат (8-9 кл.).
“Профілактика абортів” - бесіда з використанням відео (учні 10-11 кл.).
5. Профілактика алкоголізму серед підлітків (лекції-бесіди).
6. Профілактика шкідливих звичок: тютюнопаління, наркоманії, алкоголізму, ВІЛ / СНІДу – учні 3-5 класів.
7. Конкурси малюнків на тему: “Учні за здоровий спосіб життя” (Профілактика тютюнопаління, наркоманії, алкоголізму, ВІЛ/СНІДу) – учні 3-5 класів.
8. Профілактика торгівлі людьми (бесіда з використанням відео) – учні 9, 11 класів.
4. Підбиття підсумків:
На даному етапі порівнюються результати роботи з дітьми, які потребують особливої уваги із завданнями, які були поставлені на початок роботи. Плануються нові моделі та схеми подальшої роботи з учнями даної категорії, залучаються інновації.